6.8.18

Son çağın romanlarını o kadar sevmiyorum


Yaşar Kemal'in, Binbir Çiçekli Bahçe isimli fikir kitabında geçen ve yeni çağın romanları ile ilgili kişisel bir kanıyı paylaştığı aşağıdaki görüşleri okudum... Roger Caillois isimli eleştirmen; "Son çağın romanlarını yeknesak bulduğu gerekçesiyle sevmediğini söylemiş..." Ben de okuduğum romanları umumiyetle cumhuriyet döneminden seçmekteyim... Bir kaç örnek verecek olursum; Reşat Nuri Güntekin, Peyami Safa, Sabahattin Ali, Halide Edib Adıvar vs...

Roger Caillois'in açıklamalarından hareketle bu durum kişisel bloglar için de geçerli midir? Ya da bu blog benim için ayrı bir yere sahip dediğiniz kişisel bloglar varsa hangileridir?

Bir diğer sorum da romanlarla ilgili Roger Caillois'un açıklamalarına katılıyor musunuz? yoksa son dönemde tarzı ve üslubuyla bir adım öne çıktığını düşündüğünüz roman ve yazarlarının ismini bizimle paylaşır mısınız?

İstediğiniz soruya cevap verebilirsiniz... Cevaplayan ya da cevaplamayan tüm okur dostlarıma şimdiden teşekkür ediyorum... [line]

Son çağın romanlarını o kadar sevmiyorum

...
Büyük bir Fransız eleştirmeni dostum var. Şimdi UNESCOnun edebiyat kolunun başkanı. Adı Roger Caillois. Geçen yıl bu dostumla roman üstüne konuşuyorduk. “Son çağın romanlarını o kadar sevmiyorum” dedi. Çünkü bu romanlar hep birbirlerine benziyor. Yazılışları, tipleri, anlattıkları, anlatış türleri hep birbirinin aynı. İleri gidecek olursak, bu romanları bir kişi yazıyor bile diyebiliriz. Bir Fransız romanını al, tiplerin adını İngiliz yap, o roman İngiliz romanı olur. O romanı İngilizler hiç yadırgamazlar.

Fransızlar da öyledir. Öteki milletler de öyle. Bu doğal bir sonuçtur. Başka türlüsü olamazdı zaten. Eğer burjuva sınıfı yazıyorsan, onun kültürüyle yazıyorsan bu böyle olacaktır. Gene Roger Caillois dedi ki: “Kişiliği olan romanlar halktan gelen yazarların romanlarıdır. Guatemaladan gelen roman oranın rengini, Afrikadan gelen sanat oranın havasını, rengini taşıyor.” Sınıfların değil, donmuş sınıfların değil, halkların özellikleri, kişilikleri vardır. Bir sanatçı, örneğin bütün dış etkilerden kurtulduğu, Türktoprağının, insanının sanatçısı olduğu zaman, o sanat kişiliği, özelliği olan, insani olan bir sanat olacaktır. Halklar, sanatçısı kendisine eğildikçe, sanatçısı kendinden oldukça damgalarını sanatlarına vuracaklardır. Her bölgenin, her milletin, her özelliği olan topluluğun bir sanatı olacak, dünyamız binbir çeşit sanatla, zenginlikle dolacaktır.
...
Yaşar Kemal / Binbir Çiçekli Bahçe / Sayfa: 63
[line] Fotoğraf Kaynak: pixabay
  1. Bu çağda farklı milletlerin edebiyat ürünlerine uzanmak galiba önceki zamanlara göre biraz daha kolay. "Üzüm üzüme baka baka kararır." demişler. Ayrıca ilerleyen teknik ve kitabın ticaretin merkezi noktalarından biri haline gelmesi sonucu edebi(!) üretimin artması da benzerliği çoğaltıyor. Belki de bu çağı bugünden değil de gelecekten bakarak değerlendirmek daha iyi olabilir. Ne de olsa birçok eser, zaman eleğinin altına geçemeyecek. Neşeli sevgilerle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Farklı bir bakış açısıyla, Konuyla ilgili görüşlerinizi paylaştığınız için teşekkür ediyorum... Edebiyata gönül veren ve yazdıklarıyla benim için ayrı bir yere sahip olan mutlu anlar koleksiyoncusunun yazarının görüşleri benim için önemli...

      Sil
  2. Ben bu fikre katılmıyorum. Sonuçta her kişiden öğrenecek çok şey olduğu gibi her yazardan ve her blog yazarından da öğreneceğimiz çok şey var bana göre. Kimi yazarları daha çok sevebiliriz. Herp yazsın sürekli yeni kitap çıkarsın isteriz ama hayatımıza bazı değerler katmak için her türden kitap okumak gerektiğine inananlardanım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konuyla ilgili görüşlerinizi paylaştığınız için teşekkür ediyorum... Keza kitap bloğu olarak sizin görüşleriniz önemli...

      Sil
  3. Itiraf etmeliyimki internet aleminden ve blog sayfalarindan uzaklasali epey bir zaman oldu.malesef gunluk rutinim musade etmiyor.itiraf etmeliyim ki iki blog takip ediyorum duzenli.biri sizinki, biride sevgili dostum kiremithanem.nefeslenmek icinde bulundugum ortamin stresinden uzaklasmak icin bana iyi geliyor sizin bloglariniz.sebebiyse icinde her konuya dair paylasimlar yapmaniz.sanata dair dogaya dair yazara kitaplara insana muzige dair guncel konular derken kisaca her alanda paylasimlar yapmaniz benim beklentilerimi karsiliyor.bu sebepten kisacik vaktimide bana biseyler kattigini dusundigum icin buralarda okuyup dinleyip bilgilenip tebessum edip gidiyorum...
    Yazar ve romanlar kismina gelirsek son donem yazarlarina dair hicbir fikir beyan edemem en son okudugum yabanci yazar Robin Sharma'ydi sirf meraktan ferrasini satan bilgeyi okumustum.insanin uzerinde etki birakiyorlar suphesiz.lakin uzun yillardir tercihim tasavvuf kitaplari mektubatlar ve islami yayinlar...Omer Hayyami,İbni Sinâ'yi,Abdullah İbni Mübareg'i,El Cezeri,İbni Haldun daha çok musluman olup islami yasayislariyla bilimi tibbı tarihi mimariyi harmanlamis icatlar yapip dunyaya iz birakmis kişilikleri okumaya tanimaya calisiyorum.takdire şayan kisilikler dogrusu.onlarin biraktiklarinin onculuk ettikleri alanlardaki eserlerinin zamana yenik dusmesini ve unutulmalarini yada onlardan cokkkk nesiller sonra yasayan gunumuz yazarlarina tercih edilmelerini onlara bir saygisizlikmis gibi goruyorum.Tercih meselesi tabii herkes her konuyu ilginc bulup okumayabilir.
    Herneyse epeyce uzattim gene.demem oki okumak guzeldir her kim olursa olsun dunya kitalarindan herhangi birinde yasayan herhangi bir yazar bana gore hepsi farkli bir lezzet hepsi kendi capinda degerlidir sonucta emekle yaziliyor aylar yillar suren bir donemden nice duygu ile harmanlanip bize kadar iletiliyor o duygu harmonusi.oturdugumuz yerden o kisinin gozu ile nerelerde gezinip ne duygulardan geciyoruz ve kitabin sonunda muhakkak birkac bilgi yada farkli bir bakis acisi hafizalarimizin bir kosesinde yer ediyor.evet guzeldir yaaa okumakkk....

    YanıtlaSil
  4. Takibin için çok teşekkür ediyorum... sizin gibi samimi bir insan tarafından takip edilmek benim için önemli... okuduğunuz kitaplarla ilgili referansınız doğrultusunda üstte saydığınız önemli şahsiyetlerle ilgili mutlaka bir kitap okumayı istiyorum... Yorumunuz ve bizimle paylaştıklarınız için tekrar çok teşekkür ediyorum...

    YanıtlaSil
  5. Tesekkur ediyorum ve bir kac tavsiye nacizane tavsiye edilir.dikkatinizi celbeder ve keyif alarak okursunuz diye tahmin ediyorum zira hem felsefeye hem edebiyata ilginiz var ustelikte melankolik bir yaniniz var.birde okumaktan keyif aliyorsaniz notlar alip saklamaktan hoslaniyorsaniz daha ne olsun buyursunlar
    Omer Hayyam Rubaileri mutlaka tavsiye ediyorum.bol meskli naif ayni zamanda elestiren duygulardan duygulara surukleyen dortluklerde kaybolur insan hayal denizinde.

    Harold Lamb kaknus yayinlarindan Ömer Hayyam..

    Ömer Hayyam gece kitapligi butun dortlukler...

    Rubailer Ömer Hayyam Bir ıslak ates kitabini ozellikle tavsiye
    ederim.
    Bugunluk son bir nokta olsun asagilara bir yerlere belki eklersiniz.bir omer hayyam siiri.mehmet gureliden kimse bilmez you tubeden dinleyin lutfen.siirle kalin

    YanıtlaSil
  6. Eskilerin kitapları bir başka. Belki de eskiye özlemi onlarla giderdiğimiz içindir

    YanıtlaSil
  7. Roman okumayalı epey olmuş, şimdilerde kişisel gelişim kitaplarını okuyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de ilk önce kişisel gelişim kitapları okumuş daha sonra Romanlara geçiş yapmıştım... :) yorumunuz için teşekkür ederim...

      Sil
  8. Valla her kitabın ayrı bir duygusu yaşanmışlığı var.Her kitap güzel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kötü kitap yoktur, okunmamamış kitap vardır diyorsunuz... :) düncenizi paylaştığınız ve kıymetli yorumunuz için teşekkür ediyorum...

      Sil

♡ Yorumlarınıza en kısa sürede geri dönüş yapılır.
♡ Üyeliğiniz yoksa dahi anonim profili seçerek yorum yapabilirsiniz.

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Yazmaya başlayın ve aramak için Enter tuşuna basın.