14.1.19

Yal­nız ah­mak­lar plân ya­par­lar

Peyami Safa, Bir Tereddütün Romanı
@sezerkivrakdal

Her­kes ya­rı­nı me­rak edi­yor. Hatta bu dün­ya ah­va­li­ne pek vâkıf olmayan ca­hil­le­rin gön­lün­de de ay­nı üzün­tü ve me­rak var. Ben müt­hiş bir “tah­min düş­ma­nı”yım. Ke­ha­ne­ti sev­mi­yo­rum. Bü­tün fel­se­fe sis­tem­le­ri­nin iflâsı­nı gör­dük­ten son­ra bü­yük bir ha­ki­ka­ti de gö­re­lim: Dev­ri­miz na­za­ri­ye­nin ve sis­te­min umumî iflâsı­nı ilân et­miş­tir. Ni­ha­yet an­la­ma­ğa baş­lı­yo­ruz ki her sis­tem, ölü bir ka­lıp­tır, sta­tik­tir, çün­kü man­tı­ğı­mı­zın mah­su­lü­dür. Sa­yı­sız de­ğiş­me­le­riy­le, göz ka­rar­tı­cı hızıyla, tamamıyla di­na­mik olan bir ma­hi­ye­ti, ya­ni ha­ya­tı biz an­cak se­zi­şi­miz­le ta­kip ve bil­gi­miz­le izah ede­bi­li­riz; ona yol gös­te­re­me­yiz. İlim bu­gü­nü an­lar, ya­rı­nı keş­fe­de­mez. Böy­le bir id­di­ası da yok­tur. 

Her sis­tem, gü­lünç bir ke­ha­net­tir. Na­za­ri­ye kur­mak­tan ge­çe­lim. Yal­nız mü­şa­he­de. Ha­ya­tın na­mü­te­na­hi de­ğiş­me­le­ri­ne in­ti­bak­tan bi­zi me­ne­den kas­ka­tı sis­tem­le­rin hep­si yı­kı­lı­yor: Mark­sizm­le bu­gün­kü Rus­ya’da­ki re­jim ara­sın­da ne uçu­rum! “Ser­ma­ye” mu­har­ri­ri sağ ol­say­dı Sov­yet­le­rin can düş­ma­nı ke­si­lir­di. Es­ki Yu­na­nis­tan’dan be­ri, ha­ya­tı ka­fa­mı­za uy­dur­mak sev­da­sın­dan vaz­geç­me­dik; fel­se­fe ta­ri­hi­nin tez­le­ri ve an­ti­tez­le­ri ara­sın­da­ki gü­lünç mü­na­ka­şa­dan hiç bir ha­ki­ka­te vâsıl ol­ma­dı­ğı­mı­zı gör­dü­ğü­müz hal­de, hiç bir “ne­dir?” ve “ni­çin?” su­ali­ne ce­vap ve­re­me­miş ol­du­ğu­muz hal­de ye­ni sis­tem­ler kur­mak ve bir sü­rü kalp fi­kir­le­rin pe­şi­ne ta­kıl­mak­tan ken­di­mi­zi ala­mı­yo­ruz. 

Harp­ten son­ra yı­kıl­ma­ğa başlayan şey­ler­den bi­ri de na­za­ri­ye­le­rin so­nu­na ilâve edi­len “izm” eda­tı­dır. An­cak “izm”siz dü­şü­ne­bil­di­ği gün in­san zekâ­sı­nın hür­ri­ye­tin­den ve ge­niş­li­ğin­den bah­se­di­le­bi­lir. Ka­fa­mı­zın zin­ci­ri bu “izm”dir: Sis­tem­ci­lik ve na­za­ri­ye­ci­lik­tir. Ammenin ru­hu bu­nu çok­tan duy­muş­tur. Na­za­ri­ye baş­ka, tat­bi­kat baş­ka der­ler ve halk emin­dir ki: “Ev­de­ki pa­zar, çar­şı­ya uy­maz!” Yal­nız ah­mak­lar plân ya­par­lar. Şo­för­le­rin umumî ka­ide­ler ha­ri­cin­de bir plânla­rı ol­say­dı yüz met­re ile­ri gi­de­mez­ler­di: yo­lun han­gi kö­şe­sin­den, ne za­man, ne şe­kil­de, han­gi ara­ba, in­san ve hay­van çı­ka­ca­ğı­nı ve ne ta­ra­fa gi­de­ce­ği­ni aslâ bil­me­yiz. Bü­tün ha­yat böy­le­dir. Ta­rih­te­ki bü­yük vakaların han­gi­si ev­vel­ce tah­min edil­miş­tir? Mademki hiç bir ânın öte­ki­ne ben­ze­me­di­ği­ni ve ta­ri­hin te­ker­rür et­me­di­ği­ni öğ­ren­dik, ya­rı­nı tah­min et­me­ğe ni­çin cüret edi­yo­ruz ve ilim­le fal ki­ta­bı ara­sın­da­ki bü­yük far­kı ni­çin an­la­mı­yo­ruz? Ka­rar­sız, (ins­tab­le) bir dün­ya­da ol­du­ğu­mu­zu bi­le­lim ve sta­tik fi­kir­le­ri­miz­le ha­ya­tı ka­lıp­la­mak gi­bi so­nu gelmeyen ma­ce­ra­lar­dan vaz­ge­çe­lim.
[line] Peyami Safa'nın, Bir Tereddütün Romanı isimli eserinden  (sayfa: ...) bir bölüm okudunuz...

kişisel blog,takip et
  1. Peyami Safa kitaplarını okuyacağım inşallah:) Teşekkürler...

    YanıtlaSil
  2. Dün vardı yok oldu, yarın belli değil, bugün işte gün bu hatta onun da ne kadar yaşanacağı belli değil.

    YanıtlaSil

♡ Yorumlarınıza en kısa sürede geri dönüş yapılır.
♡ Üyeliğiniz yoksa dahi anonim profili seçerek yorum yapabilirsiniz.

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Yazmaya başlayın ve aramak için Enter tuşuna basın.